AMD Ryzen 5 PRO 4650G проти NVIDIA GeForce GTX 1050 та GeForce GT 1030. Ігри в умовах дефіциту

Докладно поширюватися про причини виникнення дефіциту ігрових графічних рішень не будемо, обмежимося лише констатацією факту. Карт мало і коштують вони дуже дорого. У зв'язку з цим у людей, які бажають придбати комп'ютер з нуля, виникає питання: чи можливо грати на вбудованих у процесор графічних рішеннях або все ж таки, згнітивши серце, віддати сотню, а то й не одну (!), доларів за дискретні прискорювачі початкового рівня, такі як NVIDIA GeForce GT 1030, GeForce GTX 1050 або якийсь AMD Radeon RX 550? На просторах Всесвітньої мережі поширена думка, що iGPU процесорів AMD сімейства Renoir, піддане розгону в парі з розігнаною і затюнінгованою пам'яттю, здатне вийти на рівень швидкодії GeForce GTX 1050 або, навіть (!), перевершити дискретне рішення. Прогрес не стоїть на місці й такий розвиток подій цілком припустимий, але чи це так, ми якраз і з'ясуємо. Ось тільки, підійдемо трохи з іншого боку — не будемо використовувати топові комплектуючі. Цілком логічно, що замість придбання материнської плати з двома слотами ОЗП, як найбільш придатної для розгону пам'яті, та яка при цьому має потужну систему живлення, високочастотних модулів пам'яті та системи рідинного охолодження, краще ці кошти вкласти у відеокарту середнього, за нинішніми мірками, рівня (GeForce GTX 1650 — 400 доларів) яка, в будь-якому випадку, буде продуктивнішою за вбудовані прискорювачі.

AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050

Наш вибір — материнська плата початкового рівня MSI B450-A PRO MAX, вартістю нижче 100 доларів, комплект пам'яті Adata AX4U300038G16-DR30, який може похвалитися режимом XMP з частотою 3000 МГц та затримками 16-18-18-36-2Т при напрузі 1,35 В, і не дуже продуктивна система охолодження.

AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050

Її буде імітувати Noctua NH-L12 з одним комплектним 120 мм вентилятором.

Методика тестування

Перш за все нам цікава кадрова частота, що забезпечується вбудованою графічною частиною в порівнянні з бюджетними дискретними рішеннями. Цікавим було з'ясувати залежність продуктивності від зростання частот ОЗП із застосуванням недорогих модулів без скрупульозного налаштування таймінгів. Тестуватимемо у найпопулярнішій роздільній здатності Full HD. Можливо, комусь огляд без старшого представника Renoir в особі AMD Ryzen 7 PRO 4750G та новинок 5-ої серії здасться неповним, але їх висока вартість, порівнянна із вартістю NVIDIA GeForce GTX 1650, та/або мала доступність нам не здалися привабливими. Всі процесори, що беруть участь у тестуванні, були героями оглядів і деякі не по одному разу, тому обмежимося таблицею з характеристиками. Учасниками нашого порівняння стали:

Процесор Ryzen 3 PRO 4350G Ryzen 5 PRO 4650G Ryzen 5 3400G
Ядро Renoir Renoir Picasso
Роз'єм AM4 AM4 AM4
Техпроцес, нм 7 7 12
Число ядер (потоків) 4 (8) 6 (12) 4 (8)
Номінальна частота, ГГц 3,8 3,7 3,9
Частота Turbo Boost, ГГц 4,0 4,2 3,6
Інтегрований графічний адаптер Radeon 6 Radeon 7 RX Vega 11
Частота iGPU, МГц 1700 1900 1400
Розблокований для підвищення множник + + +
L1-кэш, Кбайт 4 x (32 + 32) 6 x (32 + 32) 4 x (32 + 64)
L2-кэш, Кбайт 4 x 512 6 x 512 4 x 512
L3-кэш, Мбайт 4 8 4
Підтримувана пам'ять DDR4-3200 DDR4-3200 DDR4-2933
Каналів пам'яті 2 2 2
TDP, Вт 65 65 65
Приблизна вартість, $ ~200 ~320 ~209

Процесорних тестів не буде, лише порівняння у синтетичних бенчмарках та ігрових додатках. Renoir протестований у різних режимах роботи ОЗП: перший ступінь — 3200 МГц, доступний більшості сучасних модулів пам'яті, 3600 МГц — як цілком претензія на просунутого користувача, 4000 МГц — заявка на оверклокінг, і максимум для нашої МП — 4266 МГц, заради високої частоти довелося жертвувати таймінгами. Материнська плата була здатна запускати цей комплект пам'яті й на частоті 4533 МГц, тільки стабілізувати частоти вище значення 4266 МГц не вдалося. Таймінги не є ідеальними та, маючи час і наполегливість, можна отримати більш продуктивні конфігурації параметрів. TSME (Transparent Secure Memory Encryption) для процесорів PRO було вимкнено. У випадку з Ryzen 5 3400G материнська плата MSI B450-A PRO MAX схибила. У роботі з пам'яттю суттєвих труднощів не виникло, проблеми з'явилися при спробі розгону iGPU, в іграх та тестах частоти графічних та обчислювальних ядер зрадницьки знижувалися, попри відключені енергозбережні функції та ліміти потужності, призводячи до рваного часу кадру та лагам. У штатному ж режимі проблем з частотами не було. Результати тестів у стоковому стані перевищували отримані раніше значення після такого розгону. У зв'язку з усім вищесказаним, вирішено тестувати підступного Ryzen 5 3400G з використанням системної плати ASUS PRIME X470-PRO, для якої не є важким завданням забезпечити стабільні частоти обчислювальних модулів і кадрів. Хоча це і ставить під сумнів «бюджетність» такої конфігурації, вважатимемо його участь «поза конкурсом», про всяк випадок він також протестований при штатних налаштуваннях GPU та CPU.

Тестові стенди

Тестування проводилося з використанням наступних комплектуючих, що збиралися на відкритому стенді:

  • процесор №1: AMD Ryzen 3 PRO 4350G ;
  • процесор №2: AMD Ryzen 3 PRO 4650G ;
  • процесор №3: AMD Ryzen 5 3400G ;
  • материнська плата №1: MSI B450 PRO MAX (UEFI 7B86vMC, AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.0);
  • материнська плата №2: ASUS PRIME X470-PRO (UEFI 5843, AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.1);
  • відеокарта №1: Sapphire PULSE RX 550 2G G5 640SP (Radeon RX 550 640SP);
  • відеокарта №2: ASUS GeForce GT 1030 2GB Phoenix Fan OC Edition (PH-GT1030-O2G);
  • відеокарта №3: Palit GeForce GTX 1050 StormX (PA-GTX1050 StormX 2G);
  • охолодження: Noctua NH-L12S;
  • термоінтерфейс: Noctua NT-H1 ;
  • пам'ять: Adata XPG Gammix D30 AX4U300038G16-DR30 (2x8 ГБ, 3000 МГц, 16-18-18-36, 1,35В);
  • накопичувач №1: Samsung PM981 512GB (PCIe Gen3 x4, NVMe);
  • накопичувач №2: Kioxia Exteria 480GB (SATA);
  • блок живлення: Super Flower LEADEX II Gold 1000W (1000 Вт);
  • ОС Windows 10 Business Edition 64-bit 10.0.19043;
  • драйвери: AMD Chipset Drivers 2.13.27.501, Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.4.1 Driver for Windows 10 64-bit, Nvidia GeForce Graphics Driver 466.27.

Усі оновлення для ОС, доступні в Центрі оновлення Windows, були інстальовані. Сторонні антивірусні продукти не залучалися, тонкі налаштування системи не робилися, розмір файлу підкачування визначався системою самостійно.

Частота процесорних ядер встановлювалася рівною 4,2 ГГц, винятком став Ryzen 5 3400G, для якого максимальним значенням були 4,15 ГГц. Обмеженням виступила система охолодження, з більш ефективною йому доступні частоти вище. Ми зробили вибір на користь частот графічної складової. Для інтегрованого графічного рішення встановлювалися максимальні стабільні значення, що у разі Renoir становили 2400 МГц, а Picasso — 1750 МГц. Формула таймінгів для Ryzen 3 PRO 4350G та Ryzen 5 PRO 4650G ідентична.

Робочі частоти та налаштування пам'яті наведені нижче:

AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050AMD Ryzen 5 PRO 4650G против NVIDIA GeForce GTX 1050

Налаштування частот і таймінгів в стислому вигляді має такий вигляд:

  • Ryzen 5 3400G ГГц: 3600 МГц, 16-17-21-17-36-1T, 1,45;
  • Ryzen 5 3400G@4,15 ГГц: 3600 МГц, 16-17-21-17-36-1T, 1,45;
  • Ryzen 3 PRO 4350G@4,2 ГГц: 4000 МГц, 18-19-24-19-51-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G: 3200 МГц, 14-16-19-16-32-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 3200 МГц, 14-16-19-16-32-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 3600 МГц, 16-16-21-16-47-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 4000 МГц, 18-19-24-19-51-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 4233 МГц, 18-20-26-22-42-1T, 1,45 В.

Як тести використовувалися такі застосунки:

  • AIDA64 6.33.5714 Engineer (Cache & Memory benchmark, BenchDLL 4.5.850.8-x64);
  • Futuremark 3DMark 13 (2.18.7185 s64);
  • Counter-Strike: Global Offensive;
  • Dota 2;
  • Assassin's Creed Odyssey;
  • Battlefield V;
  • Call of Duty: Warzone;
  • GTA V;
  • Metro Exodus 1.01.7;
  • Outriders Demo;
  • Shadow of the Tomb Raider (v1.0 build 298.0_64);
  • Total War Saga: Troy (1.2.0);
  • The Witcher 3: Wild Hunt (v1.32).

Перевіряти продуктивність у тривимірних сценаріях будемо у синтетичних тестах та іграх. Список проєктів не відрізняється свіжістю та оригінальністю, але дозволить скласти уявлення про можливості суперників. У випадку якщо гра має вбудований тест, для реєстрації статистики замір проводився в ньому із застосуванням Riva Tuner Statistics Server зі складу MSI Afterburner. Виключеннями є Shadow of the Tomb Raider та Metro Exodus, де використані дані самих тестів, а також GTA V, вбудований бенчмарк якого не використовувався. Для The Witcher 3: Wild Hunt, GTA V та Outriders Demo скористалися збереженнями, в яких повторювалися дії, заскриптовані за допомогою утиліти клавіатури SteelSeries. Аналогічно для Battlefield V, де скористалися місією основного навчання, і Call of Duty: Warzone, де збір телеметрії відбувався в момент викиду на карту «Карстова долина» з ботами та завершувався через певний проміжок часу після приземлення. Dota 2 — вимірювання fps проведено на реплеї фіналу турніру, де було задіяно той самий проміжок часу. У Counter-Strike: Global Offensive залучена карта майстерні, для Total War Saga: Troy — тестовий сценарій battle. У випадках, де застосовувався MSI Afterburner, відбувався збір статистики з Average та 1% low. Роздільна здатність — Full HD, як найпоширеніша для ігрових платформ навіть початкового рівня. Режими графіки встановлювались на основі пресетів, запропонованих безпосередньо самими ігровими проєктами з мінімальними змінами.