Практичні враження від ігор з Sensa HD
Як вже зрозуміло, тестування Sensa HD проводилося з комбінацією Razer Freyja на кріслі Razer Iskur, геймпаду Razer Wolverine V3 Pro та гарнітури Razer Kraken V4 Pro, що забезпечує максимальні на сьогодні десять точок вібраційного контакту з тілом. Для того щоб Sensa HD запрацювала, необхідно мати працюючий на задньому фоні застосунок Razer Synapse 4 та дозвіл на роботу Chroma Apps.
Спочатку пару слів про режим Audio-to-Haptics, який працює на будь-якому аудиосигналі від ПК. У шутерах з якісним звуковим дизайном це працює прийнятно: вибухи, постріли та кроки відчуваються відповідно. Просторове позиціювання в певному вигляді функціонує, але ж навіть сам по собі «віртуальний 7.1» в гарнітурах не є чимось разючим, тож від його гаптичної похідної не варто чекати дива. Ну й головне обмеження: система не розрізняє ігрові звуки, музику та голосовий чат. Наприклад, глибокі чоловічі голоси викликають вібрацію, ідентичну вибухам. Музика з басом постійно стимулює подушку. Фільтр частот (скажімо, 20–80 Гц) допомагає, але жертвує частиною ефектів. Загалом, якби цей режим був єдиним, як раніше у гарнітур з Razer HyperSense чи тих самих вібронакидок, то нічого цікавого у Sensa HD не було і продукт не вартував би навіть читання цього огляду, а не те, що його написання. Тож, на щастя, Audio-to-Haptics є більше перехідним режимом, а вся магія відбувається в іграх, які офіційно сумісні з Sensa HD Haptics.
Razer підтримує актуальний список ігор на спеціальній сторінці разом з Chroma Games (іграми, що підтримують унікальні світлові RGB-ефекти на основі Chroma SDK) — ці дві технології в цьому плані ідейно схожі, бо в них є єдиний автор в особі компанії Razer, вони суттєво розширяють користувацький досвід для власників продуктів Razer та при цьому потребують зусиль сторонніх розробників для впровадження. Тож, можна передбачити, що Razer співпрацює зі студіями щодо просування Sensa HD тим же чином, яким вона багато років просуває Chroma. Тільки для виживання технології ці зусилля важливіші, адже без нативної підтримки Sensa HD використання Freyja взагалі не вражає, в той час як без прив’язаних до ігор Chroma-ефектів використання миші чи клавіатури Razer не стає суттєво гіршим…
Отже, під час анонсу минулого року у списку Sensa HD Games було всього декілька ігор, а зараз їх вже більше сотні. Втім, тут є певна натяжка. Річ у тім, що більшу частину списку складають симулятори, сумісність з якими забезпечена завдяки співпраці Razer та SimHub — розробників застосунку, що дозволяє підключати різноманітні апаратні пристрої саме для симуляторів через так звану телеметрію. В цьому режимі гра передає назовні інформацію про стан гри: наприклад, швидкість, оберти двигуна, роботу підвіски й т.п. Таким чином, SimHub дозволяє побачити покази віртуальних приборів на реальному апаратному пристрої, що розміщено в фізичному кокпіті.
В список сумісних пристроїв як раз вже входили різні вібратори та навіть «вітродуйки» для просунутих конфігурацій симуляторів, які будують для максимального занурення. І великою перемогою Razer є адаптація Sensa HD під протокол роботи SimHub. Це дозволило миттєво розширити бібліотеку ігор в декілька разів та, що дуже важливо, відкрити переваги Freyja дуже платоспроможній аудиторії любителів сімрейсингу та авіасімів — для багатьох з них ціна накидки буде взагалі несуттєва на загальній вартості кокпіту.
Для активації потрібно спочатку встановити застосунок, обрати активну гру, налаштувати передачу телеметрії від неї та активувати підтримку Sensa HD. Все інше відбудеться вже автоматично — за опрацювання ефектів відповідає саме SimHub, а не конкретна гра. Ключова перевага: це все ще нативна гаптика, а не Audio-to-Haptics, тобто система не реагує на радіо чи голосовий чат, оскільки працює з телеметрією, а не аудіо. Проте, у трьох іграх, які були перевірені, враження залишилися дещо різні. American Truck Simulator та F1 24 отримали широку підтримку: текстура дороги й поза нею передається вібрацією, перемикання передач відчуваються як короткі поштовхи, оберти двигуна передаються на спину… А ось підтримка аркадних перегонів Forza Horizon 5 не вразила, фактично, в першу чергу працює вібрація геймпаду і те не дуже активно, а накидка та гарнітура підключаються нечасто і не дуже переконливо. Втім, краще ніж нічого, якщо все це залізо вже наявно.




Але сумісність через SimHub є лише однією з можливостей. Суттєво цікавіше, коли студії повноцінно вкладаються в розробку гаптичних ефектів для Sensa HD. Таких ігор вдалося протестувати сім, а ще дві не запрацювали з різних причин.
Silent Hill 2 (Bloober Team): 44 ефекти, автоматично працюють з версією для Steam. Психологічний горор ідеально підходить для демонстрації можливостей гаптики. Постійна ледь відчутна статична вібрація створює атмосферу тривоги. Серцебиття персонажа передається ритмічними імпульсами, інтенсивність яких зростає при наближенні небезпеки або зниженні здоров’я. Джампскери супроводжуються різкими імпульсами, які буквально змушують здригнутися. Постріли, гранати, боротьба передаються різним чином.
Hogwarts Legacy (Avalanche Software): Понад 40 ефектів. Спрямовані атаки заклинань відчуваються з відповідного боку спини. Ворожий закляк справа створює вібрацію у правих актуаторах. Польоти на мітлі супроводжуються вібрацією, інтенсивність якої залежить від швидкості. Кожен тип заклять має унікальну гаптичну сигнатуру — власне, саме цей тип дій є найбільш показовим використанням Sensa HD в грі та дозволяє буквально відчути магію.
S.T.A.L.K.E.R. 2 (GSC Game World): 53 ефекти, працює автоматично з версіями гри для Steam, Epic та GOG. Аномалії мають характерні гаптичні патерни. Радіаційний фон передається низькочастотним гулом. Різна зброя має різні профілі: АК дає ритмічні імпульси автоматичної черги, Драгунов створює одиничний потужний поштовх. Вибухи відчуваються з напрямком. Різні види уражень передаються по-різному. Втім, загалом картина не вражає і відчувається другорядною порівняно з Battlefield 6.
Frostpunk 2 (11 bit studios): не дуже очікуваний тайтл для використання гаптичного фідбеку дещо виграв від того, що було додано 13 ефектів. Завірюхи передаються постійною вібрацією. Промислові об’єкти створюють ритмічні патерни. IdeaTree та парламент мають свої ефекти також. Sensa HD працює автоматично з версіями для Steam, Epic та GOG.
Sniper Elite: Resistance (Rebellion): на момент анонсу Sensa HD цей шутер пропонувався навіть безплатно з Freyja та Kraken V4 Pro для демонстрації технології. В грі використано 68 різних ефектів. Затримка дихання заспокоює вібрацію серцебиття. Постріл снайперської гвинтівки створює потужний імпульс з поступовим затуханням. X‑ray камери вбивств супроводжуються гаптикою, специфічною для уражених частин тіла. Цікаво, що це чи не єдина гра, в якій підтримку Sensa HD треба вмикати примусово через меню Accessibility.
Dune Awakening (Funcom): один з найважливіших релізів Sensa HD у 2025 році. Гра пропонує аж понад 230 ефектів, включно з польотами на орнікоптері та вогнеметом. Оскільки це поєднано з більше, ніж 180 ефектами Chroma, для Razer ця гра стала дуже показовою інтеграцією. Працює справді добре і при цьому не перевантажує геймплей, а доповнює його в ті моменти, коли це потрібно.
Battlefield 6 (Electronic Arts): а ось це вже стовідсотковий хіт у скарбничці Razer Sensa HD Games та гра, яка особисто автора переконала у тому, що технологія має перспективу. 176 різноманітних гаптичних ефектів покривають безліч ігрових ситуацій (260 ефектів Chroma також не заважають). Мало того, що вийшло дуже реалістично, так ще й інформативність зворотного зв’язку інтуїтивно допомагає орієнтуватися в ігровій ситуації краще, ніж без гаптики. Грати у FPS з геймпадом на ПК завжди було дуже сумно порівняно з традиційним набором миші та клавіатури. Тому приємно було відмітити наступне: реалістичність віддачі від пострілів з геймпадом в руках вища (при тому, що тригер ще й працює близько до спускового гачка), але загальні відчуття від роботи Sensa HD, скажімо так, падають всього лише зі 100% до 90%, якщо відкласти Wolverine V3 Pro та продовжити гру зі звичними маніпуляторами. Тобто, більшість вражень створює Freyja з додатком від Kraken V4 Pro. І це, в такому випадку, дуже добре.
Ще дві гри не вдалося запустити. Mortal Kombat 11 від NetherRealm курйозно не доступно в Україні через якісь негаразди з законодавством, а підтримки Sensa HD у новішому Mortal Kombat 1, на жаль, немає. Навіть дивно, чому Razer змогли інтегрувати гаптику саме в старішу гру і нічого не обіцяють щодо останньої. А ось PC Building Simulator 2 (від Spiral House) обіцяє 16 ефектів, включно з роботою повітряного компресора та підвищенням рівнів, причому працювати все має автоматично саме для версії Epic Store. На жаль, чомусь цього не сталося і гра відмовилася демонструвати гаптику.
Окрім вищезгаданих, такі ігри підтримують нативну реалізацію Sensa HD станом на час написання огляду:
- Borderlands 4;
- Marvel Rivals;
- Final Fantasy XVI;
- Vendetta Online;
- Symphonia;
- Screw Drivers;
- The Coma 2B: Catacomb;
- SnowRunner;
- Atelier Yumia.
Також є обіцянка, що для наступних ігор ця підтримка знаходиться в стадії coming soon:
- Hitman: World of Assassination;
- Once Human;
- Mechwarrior 5: Mercenaries;
- Mechwarrior 5: Clans;
- World of Warships;
- Hunt: Showdown;
- Pinball FX;
- Fate Trigger: The Novita.
Шкода, що точних термінів не наводиться, бо автор чекає на Hitman та Mechwarrior 5 вже рік…
Висновки
Спочатку варто висловитися окремо про два з трьох протестованих компонентів. Спочатку — вібраційна накидка Razer Freyja, яку неможливо оцінювати ніяк, окрім за єдиною функцією:
Переваги:
- Широкосмугові VCA-актуатори для детальної гаптики.
- Воно справді працює!
- Інтеграція з SimHub для симрейсингу.
- Універсальне кріплення до крісел.
- Якісна система quick-release для кабелю.
- Комфортна для тривалого використання.
- Гармонізація з Kraken V4 Pro.
Недоліки:
- Висока ціна.
- Потребує постійного живлення від мережі через дріт.
- Обмежена бібліотека нативних ігор.
- Audio-to-Haptics реагує на голос та музику.
- Відсутня підтримка консолей.
Тепер щодо геймпаду Razer Wolverine V3 Pro — тут висновки будуть суттєво складніші, адже цей продукт цікавий й сам по собі без всякої підтримки Sensa HD. Wolverine V3 Pro є одним з найкращих контролерів для Xbox та PC незалежно від Sensa HD. Hall Effect стіки, чудові тригери та продумані задні кнопки роблять його відмінним вибором для конкурентних гравців.
Переваги:
- Сумісність з ПК та Xbox.
- Hall Effect стіки без дрифту.
- 6 перепризначуваних додаткових кнопок.
- HyperTriggers з коротким/довгим ходом.
- 1000 Гц опитування на PC.
- Бездротове підключення 2,4 ГГц.
- Mecha-Tactile кнопки з приємним відгуком.
- Якісний жорсткий кейс у комплекті.
- Чудова ергономіка задніх кнопок.
- Sensa HD є бонусом.
Недоліки:
- Sensa HD працює тільки на PC.
- Висока ціна.
- Тільки 250 Гц опитування на Xbox та бездротово.
- Відсутній Bluetooth.
Загалом, технологія гаптичного зворотного зв’язку Razer Sensa HD працює та справді здатна покращити ігровий досвід у підтримуваних проєктах. Інтеграція з SimHub робить Freyja практично обов’язковою для серйозних симрейсерів — вони можуть купляти ці пристрої вже зараз та насолоджуватися новим виміром занурення.
Нативна підтримка в іграх на кшталт Silent Hill 2 демонструє потенціал технології для атмосферних проєктів, а Battlefield 6 вже є вдалим прикладом мейнстримного AAA-тайтлу з чудовою реалізацією фідбеку. Якщо у переліку ігор, які вже підтримуються, є та, на яку витрачено сотні годин — є сенс доєднатися до Razer Sensa HD вже зараз в рядах early adopters, як цю категорію покупців зазвичай називають.
Однак об’єктивно вся екосистема перебуває на ранній стадії розвитку. Бібліотека нативних ігор обмежена приблизно 20–30 проєктами плюс 80+ через SimHub. Audio-to-Haptics має фундаментальні обмеження. Преміальне ціноутворення (комплект з трьох пристроїв виходить близько $1000 і доступніші варіанти поки відсутні) вимагає серйозних інвестицій. В цьому сенсі добре, що Kraken V4 Pro при цьому є просто чудовою гарнітурою, а Wolverine V3 Pro — чудовим геймпадом, бо купляти все це виключно заради гаптики було б занадто навіть для хардкорних ентузіастів. Тож більшості гравців варто почекати ще, скажімо, рік і поспостерігати, чи буде помітним розширення бібліотеки нативних ігор. Окремо цікаво, чи з’являться в ній саме популярні ігри з великою базою гравців: це може стати простим стимулятором продажів як пристроїв, що існують, так й появи нових, можливо, більш доступних версій «заліза».
Технологія має значний потенціал, але її реалізація залежить від підтримки індустрії. Razer зробила важливий крок у стандартизації PC-гаптики, з апаратної погляду здатностей Freyja, Kraken V4 Pro та Wolverine V3 Pro цілком достатньо і тепер слово за розробниками ігор.











