Український бренд HATOR здавна має один з найширших портфелів геймерських крісел на ринку: від бюджетних до преміальних. Логіка появи такого продукту у компанії, що займається периферійними пристроями, насправді дуже очевидна. Адже як клавіатура, миша, гарнітура, килимок безпосередньо впливають на зручність використання комп’ютера, так і меблі — крісло та стіл, є також важливим компонентом ергономічного «ансамблю» користувача ПК (разом з монітором, до речі). Звісно, можна нехтувати всім, що не входить у склад системного блоку та орієнтуватися у будівництві свого оптимального ПК виключно бенчмарками, але само тіло користувача стане фінальним бенчмарком: жодна кількість FPS не врятує досвід використання, якщо при цьому болить спина.
Як багато інших продуктових лінійок HATOR, крісла суттєво еволюціонували за роки й зараз флагманська серія Arc вже знаходиться у третьому поколінні. Arc 3 представлена у двох розмірних варіантах — стандартному (формально S/L, але це не відображено у назві) та XL, а також у кількох оббивках. Суфікс PU в назві передбачає протеїнову шкіру, а Velour, відповідно, велюрову тканину. Для тканинного варіанту є також вибір з восьми кольорів, в той час як PU — тільки чорний. Ми протестували Arc 3 Velour XL у чорному велюрі (точний номер моделі: HTC3440XL) — найбільшу та найм’якішу версію флагманської лінійки за 23999 грн.
Варто ще раз підкреслити, що геймерське крісло — це меблі, а не комп’ютерна периферія. Підхід до тестування тут інший. Коробка Arc 3 XL вагою понад 30 кг стала одним з найбільших та найважчих предметів, які коли-небудь до нас потрапляли й при цьому не були монітором. Складання займає час, тестування вимагає щоденного використання, а оцінка якості залежить від деталей, які не завжди видно на фото.
Ще один важливий момент: ринок геймерських крісел надзвичайно неоднорідний. Разом з HATOR на цьому ринку можна знайти інші знайомі імена: ASUS, Corsair, Cougar, Predator (Acer), Razer, а разом з ними — суто профільні меблеві Herman Miller, AndaSeat, Secretlab та інші. І, в тому числі не дуже відомі бренди, а іноді, прямо скажемо, зовсім не бренди. Іноді за схожою ціною можна знайти як якісний продукт зі сталевим каркасом та пінкою високої щільності, так і хитку конструкцію з ДВП та поролоном, яка розвалиться за рік. Тому детальний розбір конструкції HATOR Arc 3 XL є не формальністю, а спробою показати, що саме можна отримати за досить чималі гроші.
Що таке ігрове крісло
Перш ніж перейти до огляду, варто зрозуміти контекст: геймерське крісло є відносно молодим продуктом, але вже з цікавою історією. Масовий ринок почав формуватися, коли з’явився Twitch та феномен стрімінгу. У стримінгу обладнання творця контенту є частиною особистого бренду, і так геймерське крісло, що з’являється в кадрі трансляції, перетворилося з утилітарного об’єкта на маркер статусу професійного стрімера. Естетика спортивного сидіння «як в авто» з’явилася не через ергономічні дослідження — це був стратегічний вибір заради візуальної привабливості та асоціації зі швидкістю, професіоналізмом, змагальністю. До речі, десь поруч є й мода на RGB: підсвічування ПК існувало й раніше, але саме стрімери зробили його мейнстримом.
Типове геймерське крісло легко впізнати за набором характерних рис. Висока спинка на всю довжину підтримує весь хребет від попереку до голови, включно з плечима. Багато моделей мають «крила» в області плечей — прямий спадок від автомобільних сидінь для перегонів. Ковшоподібне сидіння з підвищеними бічними валиками огортає користувача, створюючи ефект «кокона». Знімні подушки для поперекової підтримки та для шиї часто входять в комплект. Яскрава естетика, часто з контрастним рядком, перегоновими смугами та логотипами, відрізняє геймерське крісло від стриманого офісного. Функціонально ж ці крісла схожі на офісні: поворотна основа, коліщатка, газліфт для регулювання висоти, регульовані підлокітники, спинка що відкидається. Проте, між ними є різниця та певна логіка за межами виключно стилю.
Філософія дизайну полягає у створенні затишного, «обгортаючого» досвіду для тривалих ігрових сесій. Товстий наповнювач, ефект кокона від ковшоподібного сидіння та можливість відкидання до 155–180° дозволяють розслабитися між матчами або під час перегляду відео. Це крісло для дозвілля та занурення, де комфорт та естетика мають вищий пріоритет, ніж офісна ергономіка. Можливість відкинутися майже горизонтально, товсті подушки, спортивний вигляд — все це працює на створення простору для розваг, хоча не завадить й роботі.
Але є критично важливий нюанс, який варто зрозуміти перед покупкою будь-якого геймерського крісла: перегоновий дизайн створили для зовсім іншого контексту. У рухомому автомобілі водій потребує утримання проти бічних сил під час поворотів на високій швидкості. Підвищені валики на сидінні та спинці запобігають зсуванню тіла вбік. Але ця вимога повністю відсутня для людини, яка сидить за нерухомим столом. Тому бічні валики можуть стати не перевагою, а недоліком: вони обмежують природні зміни пози, створюють точки тиску на стегнах, заважають сідати навхрест або підібрати ногу під себе. Форма спинки автомобільного крісла з фіксованими «крилами» може обмежувати рух рук та плечей, особливо якщо користувач має звичку часто тягнутися до бічних моніторів або периферії на краю столу. Версії з розширеним сидінням (як XL у HATOR) мінімізують головний недолік геймерських крісел — обмеження від бічних валиків. Додаткові п’ять сантиметрів ширини можуть бути різницею між комфортом та постійним відчуттям стиснення.
Офісне крісло створене за зовсім іншою філософією. Його мета: підтримати тіло так, щоб зменшити напругу та підвищити концентрацію протягом восьмигодинного робочого дня. Естетика стримана, професійна, мінімалістична, бо крісло не повинно відвертати увагу (в тому числі, оточуючих). Популярне рішення з сітчастою спинкою забезпечує кращу вентиляцію, інтегрована поперекова система підтримує природний S‑подібний вигин хребта без зовнішніх подушок, так званий «водоспадний» (waterfall) край сидіння зменшує тиск на задню частину стегон. Регулювання глибини сидіння дозволяє налаштувати крісло під довжину ваших ніг. Синхронізований механізм нахилу рухає спинку та сидіння разом, підтримуючи правильний кут між тілом та стегнами. Але це все — про хороше офісне крісло, а не просто будь-яке. На жаль, більшість крісел є просто «пристроєм для сидіння» і нічим разючим похизуватися не можуть.
І загалом найкраще крісло — це те, що відповідає типу тіла та сценаріям використання конкретного власника. Ігрові крісла часто мають дуже суттєву вартість, що є наслідком якісного дизайну та якісних матеріалів. І навпаки, крісло «гоночної» форми, що коштує, як найзвичайніше офісне — натякає на те, що чекати від нього чогось особливого не варто.
Специфікації
| Виробник | HATOR |
|---|---|
| Модель | Arc 3 Velour Black XL (HTC3440XL) |
| Матеріал оббивки | Велюр (velour) |
| Колір | Чорний |
| Максимальна вага, кг | 180 |
| Ширина сидіння, см | 56 |
| Глибина сидіння, см | 56 |
| Висота спинки, см | 87 |
| Каркас | Сталь |
| Основа | Алюміній, п’ятипроменева |
| Газліфт | Клас 4 |
| Коліщатка | 75 мм, прогумовані |
| Підлокітники | 4D (висота, глибина, ширина, кут) |
| Механізм нахилу | Tilt з багатопозиційним блокуванням |
| Максимальний кут відкидання | 170° |
| Наповнювач | Пінка високої щільності, холодне затвердіння |
| Поперекова підтримка | Знімна подушка з магнітним кріпленням |
| Підтримка шиї | Знімна подушка з магнітним кріпленням |
| Вага | 29,5 кг |
| Гарантія | 24 місяці |
| Ціна | 23999 грн |
Комплект постачання
HATOR Arc 3 XL постачається в величезній картонній коробці вагою понад 30 кг — це справді одна з найбільших посилок, з якими нам довелося мати справу. Упаковка міцна, з ручками для перенесення, але краще мати помічника, бо габарити та вага роблять транспортування однією людиною складним завданням.


Всередині все акуратно упаковано у захисну плівку та пінопласт. Металеві деталі та важкі компоненти складені в окремі коробки.



До комплекту входять:
- спинка;
- сидіння;
- комплект бічних накладок на магнітах;
- підлокітники (2 шт.);
- газліфт 4 класу;
- кожух газліфта;
- п’ять коліщаток;
- п’ятипроменева алюмінієва основа;
- магнітна поперекова подушка;
- подушка для шиї з кріпленням на магніті;
- великі та малі шайби;
- самонарізні гвинти для кожуха;
- гвинти для монтажу;
- універсальний ключ для складання;
- інструкція зі збирання та використання.
Деталі конструкції
Спинка Arc 3 XL має класичну для геймерських крісел форму з високою підтримкою (87 см) та бічними «крилами». Разом з тим дизайн не настільки агресивний, як у деяких конкурентів — скажімо, відсутні абсурдні на комп’ютерному кріслі, але характерні для автоспорту вирізи під багатоточкові паски безпеки (єдина причина існування цього елементу, без чого він стає суто декорацією). Каркас сталевий. Форма спинки анатомічна, з підтримкою природного S‑подібного вигину хребта. «Крила» в області плечей не надто виступають, тому не створюють критичних обмежень для руху можна вільно тягнутися в сторони, не відчуваючи тиску. Наповнювачем тут є пінка високої щільності, яка зберігає форму та забезпечує м’яку, але підтримуючу посадку навіть після кількох годин безперервного сидіння.



Як вже зрозуміло, ззовні спинка та сидіння обтягнуті велюром. На відміну від PU-шкіри, велюр приємний на дотик, дихає значно краще та не нагрівається влітку. На вибір є вісім кольорів і всі вони виглядають менш радикально, ніж чорна шкіра. Тим більше в Arc 3 немає двоколірних комбінацій, прострочки «ромбиком» а‑ля тюнинг-сцена 2000‑х років та інших (вдалих чи ні) елементів стилізації під спорткар. Це розчарує тих, хто бажає саме такий вигляд, але загалом як раз розширює можливість вписати крісло в наявний інтер’єр кімнати. Маленький прапор України, пришитий до лівої сторони спинки, є приємним нагадуванням — HATOR має українське походження.


Сидіння Arc 3 XL — це головна перевага моделі. Ширина 56 см дає свободу, якої бракує на стандартних геймерських кріслах з їх 48–50 см. Можна сидіти навхрест, змінювати позу, підібгати одну ногу під себе, не відчуваючи тиску бічних валиків на стегна. Ця різниця відчувається відразу після першої години використання. Бічні валики присутні, але вони нижчі та м’якші, ніж на багатьох конкурентах. Валики не заважають, але все ще створюють відчуття «гнізда», яке багато хто асоціює з геймерськими кріслами. Глибина 56 см підходить для користувачів зі зростом до 200 см без тиску на задню частину колін.


Велюрова оббивка виявилася приємною несподіванкою. Матеріал м’який, дихає та не ковзає. Плечі, стегна та спина не пропітніють крісло навіть під час інтенсивних ігрових сесій влітку.
Єдине застереження: світлий пил, волосся та крихти будуть помітні на чорній поверхні. Раз на тиждень треба пройтися пилосмоком або липким валиком, але це невелика плата за комфорт. Втім, це якщо у вас немає собак чи котів — бо інакше, мабуть, краще обрати хоча б не чорний колір…


Підлокітники 4D дозволяють регулювати висоту, глибину (вперед-назад), кут повороту всередину/назовні та зсув вліво-вправо. Це максимальна на сьогодні комбінація налаштувань та, мабуть, максимум взагалі.


Накладки на підлокітниках м’які, покриті приємним матеріалом, який не тисне навіть після кількох годин. Накладки тримаються на магнітах і можуть зніматися.
HATOR використовує якісний механізм Multiblock Nobleshift з можливістю регулювання жорсткості відкидання. Під сидінням справа знаходиться важіль для блокування та розблокування нахилу.



Максимальний кут відкидання 170°. Багатопозиційне блокування дозволяє зафіксувати спинку в будь-якому положенні, а не лише вертикально чи повністю відкинутою, тому зручно підібрати кут під перегляд відео або читання. Для цього використовується важіль праворуч і дуже важливо не чіпати його до повного збирання спинки з сидінням, бо потужна пружина може нашкодити фізично!


Газліфт класу 4 з сертифікацією SGS — найвищий стандарт якості для офісних та геймерських крісел. Він розрахований на навантаження до 180 кг та забезпечує плавне регулювання висоти без провалів чи застрягань. Ці елементи також відрізняються мінімальною довжиною і в такому випадку використано універсальний «дорослий» варіант, якого вистачить на широкий діапазон зросту користувача.


П’ятипроменева основа міцна та стабільна. Зроблена з алюмінію, що краще, ніж пластик. Діаметр основи стандартний для геймерських крісел цього класу — забезпечує хорошу стійкість навіть під час активного відкидання, без ризику перекидання.




Коліщатка мають діаметр 75 мм порівняно з типовими 60 мм та досить складну конструкцію настільки, щоб отримати власну назву HATOR Softride+. Вони тихо котяться по ламінату та плитці, не дряпають підлогу. На килимі працюють без проблем — крісло легко пересунути, не застрягає.





Поперекова подушка знімна. Всередині магніт, який «чіпляється» за металевий каркас спинки — зручне рішення від HATOR, подушка не зісковзує під час використання. Товщина та форма підібрані добре, а позиціювання треба налаштовувати індивідуально під вигин хребта вище чи нижче і магніт дозволяє це зробити на відміну від простого кріплення на ременях.


Подушка для шиї кріпиться так само на магніті до верхньої частини спинки. Підтримує шийний відділ під час відкидання або під час роботи з нахилом голови вперед. Обидві подушки у чорному велюрі, з логотипом HATOR. Якість пошиття відповідає ціновому сегменту, без стирчащих ниток чи нерівних швів.


На останок: невеличка нашивка на зворотному боці спинки крісла приховує сюрприз — контейнер для NFC-мітки. Використовуючи будь-який застосунок для роботи з NFC, можна записати туди щось і потім відповідно використовувати. Загалом, як й вся тема «смарт-будинку», NFC-мітки є окремою можливістю налаштувати своє життя — для тих, хто бажає та вміє займатися автоматизацією. Для всіх інших, це залишиться просто декоративним елементом на кріслі.






